2022-05-23

Flat Capital investerar ytterligare 5 MSEK genom en ny kapitalrunda i Budbee till en värdering som innebär att Flats innehav uppvärderas med 24%

Budbee annonserar idag den 23 maj 2022 en kapitalrunda där bolaget tillförs cirka 400 MSEK med en uppdaterad värdering motsvarande drygt 7,3 miljarder SEK. Detta innebär ett indikativt värdelyft av Flat Capitals substansvärde om cirka 94 MSEK, motsvarande 2,95 SEK/aktie, en ökning om cirka 24 % jämfört med det senast rapporterade substansvärdet per 31 mars 2022. I samband med kapitalrundan investerar även Flat 5 MSEK i bolaget.

Sebastian Siemiatkowski, styrelseordförande:
“Fredrik och hans team har år efter år imponerat på oss med sin starka drivkraft och förmåga att utveckla och bygga Budbee till det fantastiska bolag som det är idag. Vi har haft förmånen att få vara aktieägare i Budbee sedan 2013 och är övertygande om att teamet har en lång och spännande resa framför sig som vi är glada att få vara en liten del av.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Hanna Wachtmeister, VD, hw@flatcapital.com, +46 (0) 70 661 60 05

Certified Adviser:
Augment Partners AB, info@augment.se, +46 (0) 8 604 22 55

Om Budbee
Budbee är ett svenskgrundat bolag som sedan starten har arbetat utifrån missionen att skapa en enklare e-handelsupplevelse. Laddat med självlärande system och skräddarsydda algoritmer, når Budbee mer än 35 miljoner människor i Sverige, Finland, Danmark, Nederländerna och Belgien - antingen via det utbredda nätverket av paketskåp, eller med hemleveranser. Budbee har alltid satt kundens behov först och fram till idag har mer än 10 miljoner unika konsumenter använt Budbee för samma- eller nästadagsleveranser med hjälp av cyklar, elbilar och biobränsle. Budbees tjänster används av tusentals e-handlare, såsom ASOS, Zalando, Inditex och H&M. Budbee är på väg att bli den ledande europeiska e-handelsplattformen, alltid med kunden i fokus.
Mer information finns på https://app.budbee.com/

Om Flat Capital
Flat Capital är ett investeringsbolag som fokuserar på bolag med framstående entreprenörer i ledande ställning och gör i huvudsak investeringar genom sitt nätverk av världsledande investerare och entreprenörer. Bolaget grundades 2013 av entreprenörerna Nina och Sebastian Siemiatkowski (grundare och VD för Milkywire respektive Klarna) och leds av VD Hanna Wachtmeister tillsammans med en erfaren styrelse. Exempel på portföljbolag är Klarna, Budbee och Truecaller. Bolaget vill bidra med långsiktigt kapital och är i grunden en passiv minoritetsägare samtidigt som Flat Capitals erfarenhet och nätverk finns till hands i den utsträckning entreprenören önskar. Syftet är att förenkla framgångsrikt bolagsbyggande och möjliggöra exponering till annars svåråtkomliga och framstående bolag.
Mer information finns på www.flatcapital.com