2021-12-23

Flat Capital investerar 15 MSEK i Klarna

Flat Capital AB (publ) ("Flat Capital") investerar cirka 15 MSEK i Klarna Holding AB (“Klarna”) genom att köpa en post befintliga aktier. Klarna är sedan tidigare ett innehav i portföljen. Klarna tillförs genom transaktionen ingen likvid eftersom affären utgjordes genom köp av befintliga aktier. Transaktionen förväntas inte ha någon betydande direkt effekt på Flat Capitals substansvärde jämfört med det senaste rapporterade substansvärdet per den 30 september 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Hanna Wachtmeister, VD, hw@flatcapital.com, +46 (0) 70 661 60 05

Björn Petersson, CFO, bp@flatcapital.com, +46 (0) 76 109 00 00

Certified Adviser

Flat Capitals Certified Adviser är Augment Partners AB, info@augment.se, +46 (0) 8 604 22 55

Om Flat Capital

Flat Capital är ett investeringsbolag som fokuserar på bolag med framstående entreprenörer i ledande ställning. Portföljen har 15 bolag där de största innehaven är Klarna, Budbee och Truecaller. Bolaget vill bidra med långsiktigt kapital och är i grunden en passiv minoritetsägare samtidigt som Flat Capitals erfarenhet och nätverk finns tillhands i den utsträckning entreprenören önskar. Investeringarna görs globalt, samtidigt som en stor del av den nuvarande portföljen är nordiska bolag. Mer information finns på www.flatcapital.com.

Om Klarna

Med över 90 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner transaktioner varje dag möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov för shopping, betalningar och bankärenden - allt på en och samma plats och med ett pålitligt varumärke. Fler än 250 000 handlare globalt, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group, Samsung, ASOS, Peloton, Ralph Lauren, Abercrombie & Fitch, Nike och Shein har anslutit sig till Klarnas innovativa shoppingupplevelse såväl online som i fysisk butik. Med en värdering på 45,6 miljarder dollar är Klarna ett av de högst värderade privata fintech bolagen i världen. Klarna grundades 2005, har över 4 000 anställda och är verksamma i 19 länder. Klarna backas sedan 2010 av Sequoia Capital och på senare år även av SilverLake, Dragoneer, Bestseller Group, Permira, Ant Group, HMI Capital, TCV, NorthZone, Commonwealth Bank of Australia, Merian Chrysalis Investment Company Limited samt fonder och konton förvaltade av BlackRock bland andra. Mer information finns på www.klarna.com